zondag 30 september 2012

Voorlopige probleemstelling

Beste lezers,

in blok 1 begonnen we na de briefing met het opstellen van een probleemstelling. Deze probleemstelling moesten we eerst persoonlijk maken, daarna moesten we die binnen ons groepje met elkaar vergelijken en gezamenlijk 1 goede probleemstelling maken. hier volgen die probleemstellingen:






Persoonlijke probleemstelling




Hoofdprobleem:
Hoe ontwerp ik een vervoersmiddel voor de toerist die binnen het DNA van Vlissingen.

Deelproblemen:

Hoe ontwerpen we een vervoersmiddel aangedreven door de gebruiker zelf, die geschikt is voor Europese toeristen en kan worden gebruikt van 1 april tot 1 oktober, veilig is, hufterproof is, een wiel heeft dat groter is dan 16'' een kinderzitje of waterdichte opbergmogelijkheid heeft die ten minste 15 kg kan dragen, die past in het DNA van Vlissingen, kan worden gebruikt in verschillende terreinen, ten minste 4/5 jaar meegaat, niet meer weegt dan 12 kg, een slot, en of standaard heeft en er hip uitziet.


Gezamenlijke probleemstelling

hoofdprobleem:

hoe maken we een vervoersmiddel dat voldoet aan het DNA van Vlissingen en aan de eisen en wensen van de toerist.

deelproblemen:


·hoe groot moet het wiel zijn?

·is het veilig voor gebruiker en omgeving?

·hoe maken we het hufterproof?

·waar moet het tegen kunnen?

·hoe past het in het DNA van Vlissingen?

·hoe groot moet de step zijn?

·hoeveel mag de step wegen?

·hoe moet het eruitzien?

·wat wil de toerist meenemen?

·hoe wordt de verhuur geregeld?

·hoe houden we de toerist schoon?

·hoelang moet de step meegaan?

·hoeveel zal de step gaan kosten?

·hoelang kan de gebruiker er gebruik van maken per dag?

·wanneer wordt de step gebruikt?

·moet er een slot en of standaard bij?

 


Tijmen v. Geel

STARRT-formulier

S: (situatie) het gaat hier om een project waarbij we voor de gemeente Vlissingen een step moeten ontwerpen die als doel hee
ft om verhuurd te worden door De Kanovijver (solexverhuur). we hebben eerst een briefing gehad van de gemeente Vlissingen, daarna zijn we naar De Kanovijver gegaan om daar een briefing te krijgen van De Kanovijver. daar hebben we ook een elektrische solex mogen bekijken. die solexen zijn al in de verhuur, maar de eigenaar kwam er achter dat die meer populair zijn voor bedrijfsruitjes, en niet zo zeer voor toeristen. daarna zijn we de probleemstelling gaan opstellen.
T: (taak) Ik heb bij de probleemstelling eerst een eigen probleemstelling gemaakt, dat was relatief niet heel moeilijk, maar toen we de probleemstellingen bij elkaar hielden kwamen we er al snel achter dat we elkaar konden aanvullen. sommige dingen die ik niet had, had een teamgenoot weer wel, en omgedraaid.
A: (actie) Voor de probleemstelling hebben we een briefing gehad van de gemeente Vlissingen, en hebben we een briefing gehad van De Kanovijver. daarna zijn we bij elkaar gaan zitten en hebben we ieder een eigen probleemstellin
g opgesteld, daarna zijn we ze met elkaar gaan vergelijken en hebben we een gezamenlijke probleemstelling gemaakt.
R: (resultaat) als resultaat hebben we een goede gezamenlijke probleemstelling gemaakt, die we voor de rest van het divergerende gedeelte in de analysefase kunnen gebruiken.
R: (reflectie) ik heb hier voor het eerst een probleemstelling gemaakt, en heb voor het eerst een briefing gehad. ik weet nu beter wa
t ik de volgende keer bij een briefing allemaal te weten wil komen, en wat ik kan vragen. ook snap ik nu hoe ik een goede probleemstelling kan opbouwen en waar ik die voor kan gebruiken.
T: (toepassing) deze vaardigheden die ik heb geleerd kan ik bij bijna elk komend project wel gebruiken, want bij elk project moeten we een probleemstelling opstellen, en zullen we ook wel een briefing krijgen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten