woensdag 7 november 2012

Excursie Dorel

Beste lezers,

vandaag 7-11-12 zijn we met de klas naar Dorel geweest om daar onze opdrachtgever te ontmoeten. dit was echt een fantastische dag, we hebben heel veel gezien, gevoeld, gevraagd en geleerd. we hebben ook veel informatie kunnen opdoen over wat we nu precies moesten doen tijdens ons project van de 2e fase.


ondanks dat de dag wat stroefjes begon wegens de vroege tijden en wat problemen met de NS, zijn we er toch gewoon goed aangekomen. dit probleem met de NS heeft er echter wel voor gezorgt dat mijn groepgenoot Tom Meesters niet mee kon gaan met de excursie. dat was wel even balen, want dat betekende dus dat ik voor 2 personen op moest letten. gelukkig kon ik gewoon met andere groepjes meekijken en meelopen.

nadat we vriendelijk waren ontvangen en we een introductie hadden gekregen, gingen we naar de assemblage hallen. daar werkte vooral mensen met een geestelijke beperking, en Polen. dat was erg interessant om te zien, want ik ging er vanuit dat bij zo'n groot bedrijf er nogal veel geautomatiseerd zou zijn. dat bleek dus minder waar te zijn, omdat de assemblage gewoon meerendeels met de hand werd gedaan. wat ik daar wel bijzonder vondt was dat er bij sommige mensen geautomatiseerde boorsystemen stonden die aangaven of de persoon goed geboord had. was dit het geval, dan kreeg de persoon een groen licht, was er een fout gemaakt, dan ging er een rood lamje branden en begon het apparaat te piepen, en moest er iemand komen om het apparaat te resetten. wat ook een van de belangrijkste stappen was, is de controle. daar werden per lijn ongeveer 3 personen voor opgeleid. is een kinderstoeltje goedgekeurd, dan kreeg het zitje een oranje-witte stikker. was dat niet het geval, dan werd het zitje apart gelegd om gerepareerd te worden.

daarna gingen we naar de spuitgietmachines. dit was ook erg interessant, want dit was de eerste keer dat ik zulke apparaten in werking zag. wat ik ook bijzonder vondt, was dat er voor de samenstellingen ongeveer 96% kleurloze korrels werden gebruikt, en 4% Rood. bij zwart was dat zelfs maar 1%.

hierna gingen we naar een hal waar onderdelen werden gemaakt die dan later naar de assemblage zouden gaan.

zoals je mischien al had opgemerkt heb ik hier geen foto's van. dit was omdat we daar helaas geen foto's mochten maken. ik hoop dat het niet een te saai stuk tekst is geworden.


na een pouze kregen we een presentatie over het onterpproces van een van hun laatste projecten. hier kregen we veel uitleg over wat voor stappen ze deden en hoe ze op bepaalde materialen kwamen. zo was dat met een handboog het geval. ook vertelde ze iets over hoe ze bepaalde programma's gebruikte om zo de zwakke punten te berekenen. ook vertelde hij hoe ze gas gebruikte om bepaalde vormen te spuiten, om zo holle buizen te gieten in een matrijs. wat ik ook erg grappig vondt was dat zij hun verschillende doelgroepen allerlei namen en eigenschappen gaven. dat is iets wat ik zeker ga proberen om ook te bedenken.

na de presentatie kregen we even de tijd om alle producten te testen, voelen, bekijken, op te klappen, uit te vouwen, enz. hier heb ik wel veel foto's van, hier zal ik echter de belangrijkste van uitkiezen en er een beschrijving bij voegen:





 het eerste wat me opviel was dat Dorel ook een soort zijproducten maakte onder de naam Safety first. hier maakte ze allerlei producten om de veiligheid binnen huis voor kinderen te vergroten.
 
 
 
 
daarna wat mij opviel was het kleurgebruik en de motiefjes. hier een 3 tal motiefjes die ze gebruikte op verschillende producten.
 
 
ook heb ik een foto van een instructiestikker gemaakt, om zo te zien hoe zij denken dat het duidelijk kna worden gemaakt om te gebruiken.


 
 
hier zie je een van de Maxi-Cosies die ze hadden staan. hier zie je da er verschillen zijn binnen de modellen. de ene met een beugel, de ander is weer wat breder, en voor in de auto bedoeld.


 
 
hier zie je hoe ze ook een systeem hebben ontwikkeld dat je in de autostoel kan klemmen, en daar dan een kinderzitje op. je ziet ook dat er 3 lampjes voorin zitten. die geven onder andere aan of het kinderzitje goed vastzit in de klem. deze klem zit dan weer vast in de auto met speciale haakjes die vanaf 2011 verplicht zijn in nieuwe productieauto's.


 
 
hier zie je dat ze zelfs een paraplu hebben geintegreerd in een van de buggy's



 
 
hier ook weer een motiefje dat bij bepaalde kinderzitjes wordt gebruikt.
 
 
 
 
 hier zie je een overview van de zitjes die ze hadden staan. je ziet aan de voorgrond een aantal quinny's
 
 
 
 
 
hier zie je een van de 5punts gordelsystemen die ze gebruiken in hun kinderzitjes.






hier zie je een van de wielen die op de quinny zit. zoals je ook ziet zijn dit GEEN luchtbanden. dit is dus ook een iets waar we rekening mee kunnen houden. omdat we eerder al te hooren kregen dat de banden vaak faalde bij dorel




 
hier zie je dan een band van een van hun andere modellen, die wel luctbanden had. dat verschilt dus wel in comfort. wat we vooral zagen was dat de luxere kinderzitjes luchtbanden haden, en de goedkopere kinderzitjes geel luchtbanden hadden.





 
hier zie je een simpel klemmetje dat als rem dient. deze vorm geeft al snel aan dat het een rem is. je hoeft daar amper over na te denken. je ziet deze dus ook vaak terug in hun modellen.
 
 
 
 
 
 hier zie je een quinny met een soort wind/regenkap. ik vondt deze er erg uitzien als een soort cocon van een rups. het was ook van dun flexiebel materiaal gemaakt, en kon het dus genakkelijk induwen.




 
 
hier staat een kaartje dat aan het zitje zit bij aflevering. dit is een van de manieren om de USP in een winkel te vertellen aan de klant. ook zag ik dat er een QR-code op zat. dat is ook een manier om mensen te informeren die steeds populairder wordt.




hier zie je hoe ze de riempjes soms een bedekking geven om het riempje comfortabel te laten zitten.





dit was nog een klein dingetje dat mij opviel, een ventieltje dat is verbogen. dat geeft een veel gemakkelijkere hoek om de band op te pompen.
 
 
 

 
 
 
aan het eind van de dag was het dan toch echt weer tijd om naar huis te gaan, en te gaan Bloggen. ik moet zeggen dat ik het een geslaagde dag vondt waar ik veel aan over heb gehouden. dit mogen we echt vaker doen!
 
 
 
Tijmen v. Geel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten