donderdag 8 november 2012

Materialisatie

Beste lezers,

na de Modelbouwfase was het tijd om de step te materialiseren. een van de grootste fouten is dat men bij Materialisatie denkt dat je aleen een model moet maken, ik was een van die mensen. maar mij werd echter al snel duidelijk dat er meer dan aleen een model moest worden gemaakt.

de materialisatiefase hebben we beschreven in ons verslag:



Inleiding

 

Deze fase is bedoeld om het model af te werken. Hierin wordt het model gebouwd en worden de laatste aanpassingen gedaan om het product te perfectioneren. Ook wordt er naar maten, materiaal en productiemethodes gekeken.

Detailleren

 
onze concepttekening waarmee we de materialisatie ingingen


detaillering van de rem (Georgia)

detaillering van het slot (Georgia)



 boven, zij voor en achteraanzichten. (Hillebrand)
 




Productie

Bij de productie van onze step is de assemblage en de volgorde van groot belang. Zo kunnen verschillende onderdelen op verschillende plaatsen gemaakt worden, de zogenoemde half fabricaten. De kosten zouden op deze manier zo laag mogelijk gehouden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld in dit geval aan de sociale werkplaats. Dit zou heel gunstig kunnen zijn voor ons en de gemeente Vlissingen omdat het in dit geval één van de opdrachtgevers is.  Een ander voordeel van de splitsing van de assemblage is tijd en nauwkeurigheid. Als iedereen zijn eigen product maakt weet die gene precies hoe het zit, is sneller en nauwkeuriger dus uiteindelijk ook goedkoper. Hier onder is in een soort stappenplan aangegeven wat een mogelijke productie-plan kan zijn.

 


Frame van de step


1)      De framebuizen op lengte maken

2)      De nodige gaten in het frame maken (rem kabels, eventuele elektriciteit kabels en div bevestigingspunten voor treeplank en dergelijke) 

3)      De frame buizen buigen volgens een mal

4)      Bevestigingspunten er aan lassen (achter as, versteviging voor het balhoofd)

5)      De geponste af-standhouders met gaten (bevestigingspunten voor treeplank en achter rem) in mal plaatsen

6)      De 2 losse framebuizen in mal plaatsen samen met balhoofd

7)      Alle onderdelen hechten

8)      Alle onderdelen vastlassen

9)      Het frame spuiten

10)   Het frame inpakken voor transport

Assemblage stuur inrichting


                Deel 1: voorvork


1)      Halffabricaat wiel in voorvork monteren

2)      Halffabricaat spatbord aan voorvork monteren

3)      Slot aan voorvork monteren

4)      Halffabricaat remmen aan voorvork monteren

Deel 2: stuur


1)      Stuur monteren aan stuurstang

2)      Bel monteren

3)      Remmen monteren

4)      Handvaten monteren

 


Assemblage kinderzitje


1)      Beugeltjes aan halffabricaat kinderzitje monteren

2)      Gordeltjes monteren

3)      Kussentjes monteren

 
montage kinderzitje op step (Georgia)


Assemblage treeplank


1)      Treeplank in vorm maken

2)      Afwerken

3)      Spuiten met eventuele antislip

Assemblage rem


Assemblage rem (georgia)


Assemblage slot


Assemblage slot (georgia)

Assemblage slot (georgia)



Eind assemblage step


1)      Frame in bok zetten

2)      Halffabricaat achterwiel monteren

3)      Achterremmen monteren

4)      Remkabel door frame halen

5)      Treeplank monteren

6)      Halffabricaat verlichting monteren met bijbehorende kabels

7)      Kinderzitje monteren

8)      Voorvork in balhoofd steken met lagering en moeren

9)      Stuur monteren

10)   Remkabels aansluiten

11)   Testen van remmen en licht

12)   Inpakken voor transport

 

Conclusie


Dit is een mogelijkheid in productie waarbij alle onderdelen in verschillende afdelingen, werkplaatsen gemaakt kunnen worden afhankelijk van de werkplaats inrichting. Ook zou elke stap door iemand anders gedaan kunnen worden, zodat fouten en tijdverlies worden tegen gegaan. Echter kan achteraf altijd blijken dat een andere volgorde beter of sneller is en kan deze desnoods worden aangepakt.

 

 

Materiaal

 

 

                                                                                                                                                                                                                                  




Afmetingen

 

afmetingen step (ik en Georgia)

afmetingen voorvork en zitje ( georgia en ik)



Dingen die we hebben toegevoegd:

·       Voetsteuntje bij het zitje

·       Standaard

·       Achterspatbord

·       Zitje omgedraaid met gezicht naar bestuurder toe




deze fase was aan het begin voor mij nog een beetje vaag. en we zaten nog wel met een beetje stress, want we moesten allerlei projecten door elkaar doen. we moesten ook al aan blok 2 werken.
ik heb in deze fase vooral gericht op het maken van de presentatie, en ik heb de step samen met Georgia gemeten. ik heb verder ook het materiaal en kleuren schematje gemaakt. ik zal deze competenties in volgende blokken zeker meenemen. ik zal echter de volgende keer meer structuur gebruiken, want dat hadden we nu nog niet. maar dat kwam omdat we nog niet duidelijk wisten wat we wouden maken. we hadden de presentatie afgerond met een positief oordeel, ondanks dat ik persoonlijk niet het gevoel had dat het de beste presentatie was.


Tijmen v. Geel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten